úterý 22. září 2015

MARŤAN

Název: Marťan
Originální název: The Martian
Autor: Andy Weir
Rok vydání: 2014
Počet stran: 342
Nakladatelství: Ikar, Knižní klub
Vazba knihy: vázaná 
ISBN: 978-80-551-3880-0

Anotace:
Uvíznul jsem na Marsu. Nemůžu komunikovat se Zemí. Všichni si myslí, že jsem po smrti. Jsem v Habu, který byl navržen na jednatřicet dní. Jestli se porouchá oxygenerátor, udusím se. Pokud se pokazí recyklace vody, umřu žízní. Když Hab přestane těsnit, jen tak vybuchnu. A jestliže se nic z toho nepřihodí, nakonec mi dojdou potraviny a zemřu hladem. Je to tak. Jsem v hajzlu... 

Recenze: K samotnému ději není už moc co dodat. Šesti členná mise Ares 3 letí na Mars, kde mají několik dní (na Marsu se jim říká soly) na průzkum. Po několika dnech však Mars zasáhne obrovská bouře a posádka je nucena ukončit na planetě pobyt. Při návratu do rakety však jednoho člena Marka Watneyho zasáhna utržená anténa, propíchne mu skafandr a náraz ho odmrští několik desítek metrů od ostatních. Po neúspěšném hledání, za které mohla špatná viditelnost a na základě údajů z Markova obleku, který hlásil, že je mrtvý se velitelka mise rozhodla s ostatními členy odletět. Neměli ani moc na vybranou, protože vítr byl tak silný, že MAV, se kterým měli odletět se nebezpečně nakláněl na stranu a hrozilo, že se převrhne.
 
Mark však přežil. Vzhledem k tomu, že neměl žádnou možnost, jak se spojit s posádkou ani s NASA byl zcela odkázaný sám na sebe, na Hab (stan, ve kterém po dobu pobytu na Marsu bydleli) a na Rover. Marsovské vozítko pro krátké výzkumné cesty. Jako vystudovaný strojní inženýr a botanik disponoval znalostmi, které by mu mohli zajistit přežití. Při nejhorším možném scénáři, pokud se nikdo nedozví, že ještě žije by totiž musel na Marsu přežít několik let, než by přijela další výzkumná mise Ares 4. Po pár solech si začal psát deník, který tvoří hlavní část knihy.

Příliš odborný technický popis oprav a úprav, kterými si Mark musel zajistit přežití byl nejspíš nutný, ale na můj vkus až moc častý. Postupně jsem podobné pasáže začala přeskakovat. Autor však prý při psaní knihy dopodrobna studoval orbitální mechaniku a podmínky na Marsu takže pro více technicky založenou osobnost můžou být tyto popisy vítaným osvěžením. Co bylo ale naprosto perfektní byl Markův smysl pro humor. Nečekala jsem, že se tolikrát při čtení zasměju a Mark mi přiroste k srdci tolik, že se na konci rozbrečím :o) 

ZávěrJak kniha skončí, jestli bude Mark zachráněn, vydrží do příletu Aresu 4 nebo pro něj pobyt na Marsu skončí tragicky Vám říkat samozřejmě nebudu. Kdyby to ale skončilo jakkoliv bylo by to správně. A to se mi ještě při čtení žádné knihy nestalo. Většinou na jejich závěr nadávám a sama bych to ukončila jinak :o) 

Hodnocení:  Nečekala jsem, že se mi bude Marťan až tolik líbit takže jsem byla nakonec velmi příjemně překvapená. Knihu doporučuji každému a popravdě se už nemůžu dočkat filmu, u kterého mám díky trailerům tušení, že se knize hodně přiblíží. Knize dávám * * * * a půl hvězdičky (90%).

AKTUALIZACE: Tak jsem konečně byla i v kině a musím přiznat, že to byla jedna z nejpovedenějších filmových adaptací, které jsem podle knihy zatím viděla. Ve filmu sice chyběla jedna důležitá situace, která se Markovi při cestě k Aresu 4 stala, ale vzhledem k tomu, že film má kolem 2hodin tak je jasné, že kdyby se mu mělo přihodit všechno, co v knížce tak by byl film až moc přeplácaný a působil by méně reálně. Pokud se vám tedy Marťan v knižní podobě líbil tak směle do kin. A Matt Damon jako Mark? Nečekala bych, že to o něm někdy řeknu, ale teda ode mě dostává jedničku s * :o)  




Žádné komentáře:

Okomentovat